12.biawak



kebanyakan kita tak suka tenguk biawak kan....kenapa agaknya ya...tapi orang putih suka tenguk biawak...mungkin di tempat mereka tiada biawak kot...biasanya biawak suka tempat berair spt di kawasan paya,sungai,pantai...lebih lebih lagi tempat tu ada tempat untuk bersembuyi spt kawasan bersemak....biawak mempunyai lidah yang bercabang dua..kalau kawasan perumahan ia suka memakan anak ayam dan juga anak kucing...so kena berhati hati lah...kalau kelaparan dalam hutan ,biawak merupakan pilihan askar...biawak teramat suka makan bangkai binatang...alam ni ada kitarannya yang tersendiri..

6 comments:

lumut said...

orang putih suke tgk biawak mungkin sesetgh tempat mereka x ada..
macam kat sini..
kau takkan jumpe ular or haiwan berbisa..
sbb diorang tak leh idup kat sini..
nak tau nape..
nnt lah aku xplen kalau nak tahu..

hehe..

nice blog weh..=)

Faisal Admar said...

biawak.
eww!
belakang rumah berlambak.
anak biawak selalu masuk rumah!
tak suka betol!

ijad said...

lumut....saya agak awak kat new zealand kot...

ijad said...

faisal....agaknya apa anak biawak tu cari ya...

Jard The Great said...

aku suka je tinguk biawak.. asalkan die tak apa2 kan aku la.. ehehe..

ijad said...

jard....kalau suka tu...boleh lah pelihara biawak ya...