17.keladi



pokok keladi ada bermacam jenis dan warna...biasanya keladi tumbuh di kawasan yang berair seperti paya...kalau jenis keladi tu cantik..boleh lah di tanam di kawasan rumah..ada juga jenis keladi yang boleh di makan iaitu bahagian ubi dan batangnya...ubi keladi juga boleh buat perisa spt dalam aiskrim,minuman dll..cara tanamnya mudah..di mana ubi keladi yang tua akan menghasilkan ubi-ubi baru di dalam tanah...dari ubi baru ini akan tumbuh anak-anak keladi...jadi ambil aje ubi baru ni dan tanam ..senang je kan...kalau kita jirus air di atas daun keladi..air tadi akan menjadi ketulan bulat yang kecil dan jatuh perlahan-lahan..kalau pokok keladi tu sudah tidak berdaun lagi,tapi jangan sangka pokok itu sudah mati...sebab ubinya masih hidup dan bila-bila masa..daun akan muncul kembali..

8 comments:

kawie2020 said...

Salam singgah keladi...

Camtu la dengan kehidupan kita...

xyah la bubuh word verification.. menyusahkan org cam aku nak comment..

Faisal Admar said...

keladi goreng sedap! :D

ijad said...

kawie..word verification tu..untuk elak dari spam...

ijad said...

faisal...ubi keledek sedap juga...

MIERA said...

MENDALAM SUNGGUH KATA PENULIS BLOG INI...KELADI MACAM2 DIIBARATKAN..MIANG2 KELADI PUN ADA JUGA...

ijad said...

miera...biasa jer..taklah mendalam sangat...

Lehin said...

sayur keladi pernah le makan haha

ijad said...

lehin...ada juga keladi yang gatal..